zondag 12 mei 2024

Tuin en Knipperende oogjes Uitleg * * *


Dit is een detailfoto van de Clematis Montana, de bergbosrank. De kleur is zachtroze nauwelijks te zien op de foto. Op dit moment is het zitten er wel een paar honderd bloemen in. Hij kruipt van ons kant af over een haag naar de buren die graag meegenieten van deze bloemenpracht. Vind het elk jaar weer een feest om te zien. Op een afstand een foto nemen geeft alleen maar lichte vlekjes te zien van die bloemen maar de schoonheid zie je pas als je er vlakbij staat.


Van dichtbij zijn het gewoon kunstwerkjes, heel bijzonder en prachtig om te zien.


Ook zo dankbaar deze Marokkaanse Margrieten, het is een vaste plant met weinig blad  maar volop bloemen. Ze drinken wel veel maar bloeien erg lang.


Ook deze Wilde  Boshyacinten staan er weer volop. De dertig jaar dat ik hier woon komen ze elk jaar weer in volle glorie uit de aarde omhoog schieten. En nog steeds net zoveel en net zo mooi.


En dan opeens zie ik uit kijkend uit een bepaalde hoek dit kleine viooltje voor mijn lens, met de schaduw op de tafel.


En dan wil ik nog even antwoord geven over de knipperende oogjes van dat meisje. Mijn fotobewerking programma stamt zo ongeveer uit het jaar nul. Maar in die tijd kreeg je er een piepklein programma extra bij geleverd. Met dat programma  kan je animaties maken. Dit meisje is maar een simpel voorbeeldje. Deze knipperende oogjes heb ik gemaak met drie van deze foto's. 1X normaal, 1 X de oogleden iets anders gemaakt, en nog 1 X de dat de oogjes oogjes bijna sluiten. Deze animatie is dus gemaakt van drie Frames. En in dat programma kan je dan de snelheid van de beweging instellen, in dit geval het knipperen. Het is altijd even zoeken wat het leukste overkomt en je bent er wel even mee bezig. Om een voorbeeld te geven, als je bijvoorbeeld een fladderende vlinder animatie zou willen maken dan moet je minstens 30 of 40 frames gebruiken omdat voor elkaar te krijgen. Iedere foto moet steeds een pieterpeuterig klein stukje verschuiven om die vleugel dan in beweging te  brengen. Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Erg leuk om alles uit te zoeken, en ga net zolang door tot dat het me lukt.

13 opmerkingen:

  1. Prachtige bloemen en leuk hoe je uitlegt hoe je dat meisje hebt bewerkt. Ik bewerk mijn foto's eigenlijk nooit, behalve de horizon rechtzetten en wat bijsnijden. Heb ooit wel de ambitie gehad het verder bewerken te leren maar had er toen de tijd en ik ben bang toch ook de computervaardigheden toen nog niet voor. Misschien duik ik er ooit nog eens in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto objecten. De Scilla’s zijn bij mij uitgebloeid. Verder wil het op dit moment niet zo goed. Er schijnen veel engerlingen, slakken en meikevers te zijn die zich te goed doen aan de plantenwortels. De Akelei en Ajuga brengen kleur. Je maakt dus eigenlijk een klein filmpje met de knipperende oogjes. Leuk gedaan. Fijne zondag. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie foto's weer. De knipperende oogjes vond ik knap en als ik lees wat je ervoor moet doen vind ik het nog knapper! Ik zou er het geduld niet voor hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In onze tuin bij het vorige huis hadden we ook zo'n clematis; wat kun je daar een plezier van hebben en wat is ie mooi!
    Op je foto's kun je zien dat alles nu in de topbloeitijd zit... de mooiste tijd van de lente.
    Heerlijk om daar van te genieten en wat heb je het weer mooi gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk dat je daar zo mee "knutselt", digitale programma's.
    Je tuinfoto's zijn, zoals altijd, schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig die clematis, wij hebben een donkere, nog maar pas geplant en daar zitten ook al veel bloemen aan. Leuk die animatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk hè, om naar al dat moois te kijken! Ben ook steeds met mijn camera aan de gang omdat ik alles vast wil leggen.
    Steeds genieten en je verwonderen.
    Ik begin maar niet aan zo'n leuk knipperend meisje, veel te ingewikkeld.
    Liefs,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie foto’s, jij weet de details zo mooi vast te leggen :)
    Heerlijk tuinweer nu, echt genieten, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige bloemen. Dat vergeet ik dan weer es om te doen . De knipperende foto is fascinerend wat er allemaal kan hè knap

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige bloemen. Dat vergeet ik dan weer es om te doen . De knipperende foto is fascinerend wat er allemaal kan hè knap

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige details uit je tuin, Josephine ... het viooltje is zo lieflijk en de foto met de margrieten is wondermooi !
    Fijn zo'n extra programma om animaties te maken !
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je toch prachtige bloemen in je tuin, volgens mij het hele jaar door en natuurlijk weer mooi gefotografeerd !

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥