dinsdag 3 november 2009

Art Nouveau / Jugendstil...



























Mijn hele leven ben ik al enthousiast over de prachtige ontwerpen van   "Alfonso Mucha" Toen ik een jaar of twintig was had ik een wand van onder tot boven helemaal vol behangen met prachtige ontwerpen van deze kunstenaar. Zijn werk heeft van die bijzondere wapperende lijnen die mij zeer aanspreken, en daarbij gebruikt hij erg mooie kleuren. Hij is geboren in 1860 in "Moravia" Czech Republic, in het plaatsje Ivancice. In 1909 heeft hij eens een enorme opdracht gekregen, hem werd gevraagd een reeks muurschilderingen te maken voor de "Lord Mayor's Hall" in Praag. Hij dacht daar een paar jaar over te doen maar uiteindelijk heeft hij er achttien jaar aan gewerkt. Niet zo vreemd overigens want het ging om 20 gigantisch grote doeken van 24 x 30 meter. In 1939 is hij overleden. De onderste foto laat een aantal tegels zien ontworpen in dezelfde stijl, [niet door Mucha.] Maar ook van deze mooie tegels kan ik erg genieten.


Lieve groet Josephine

21 opmerkingen:

  1. Ja Josephine. die passen helemaal bij jou. Dat zijn schitterende platen en creaties. Jugendstil vind ik ook erg mooi. Als ik die platen zie denk ik altijd aan het Kurhaus, waarom weet ik niet, misschien om de sfeer? De tegels vind ik ook erg mooi. Goeie keus, goeie smaak.
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi hoor deze kunst, het heeft iets elegants en chique, ja er is veel mooi's op de wereld en dat is zo leuk van het bloggen je ziet dingen waar je nog nooit van gehoord hebt en denkt wauw prachtig, fijne dag groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo dear Josephine, is it beautiful!
    Czech painter Alfons Mucha - i love his the posters and pictures!
    Have a nice day
    Přeji moc hezký dnešní den:)))
    Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik geniet hier even met je mee.
    Prachtig om dit te zien....zo mooi.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh Josephine, ik ziet het , dit is helemaal jouw ding, prachtige plaatjes hoor, echt even genieten. Heb vroeger ook wel van dit soort platen op mijn slaapkamer gehad, is toen een periode helemaal "in" geweest!
    Fijne dag, groetjes< Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Josephine, wat verras jij ons altijd weer met prachtige plaatjes. Deze keer de prachtige kunstwerken van Mucha, ik heb deze weleens eerder gezien, maar wist niet van welke hand ze waren. Leuk dat je hierover ook vertel.
    Het was weer een genietmoment.
    Lieve groet van Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zijn weer mooie plaatjes. We leren eigenlijk ook veel op de blogs.
    Kan geloven dat je er helemaal weg van bent, en volgens mij past het ook goed bij je.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Josephine dit vind ik ook erg mooi,ik ken deze kunstenaar niet,maar moet ook bekennen dat ik maar weinig of eigenlijk nog geen 1 kunstenaar ken,in mijn oude huis had ik 2 schilderijen,1 van rozen en 1 van een plaszicht van de Reeuwijkse plassen en dat waren 2 broers uit Reeuwijk die schilderde.

    Lief dat je naar me vraagt,het gaat stukken beter,al wil alleen het hoesten en de verkoudheid niet echt overgaan,maar dat vind ik niet zo erg als het echte beroerd zijn,alleen nu ik heb mijn mannetje aangestoken en die heeft echt een pijnlijke keel,dus dat is wel sneu,maar komt ook weer goed,ik wens je een fijne avond,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja Josephine , ook ik vind het prachtig werk en vooral in Praag was er veel van hem te koop !Leuk om zo weer wat werk van hem bijelkaar te zien , bedankt !
    Lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lieve Jozephine,het is weer mooi,ik heb de bovenste een keer gezien,in een kasteel in tsjechie,en ook heel groot,,dit weet ik,omdat mijn man en ik er een hele poos voor hebben gezeten,het was ook heel erg hoog.zou de andere ook best in ware grote willen zien,heb jij ze gezien in Praag,


    groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet wel dat ik eens een kleurboek ahahahah... langgeleden had en daar stonden deze plaatjes in, super om die naar eigen kleur te mogen inkleuren.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Josephine, ik kende deze schilder nog niet maar nu heb ik dankzij jou kennis met hem kunnen maken. Prachtig werk maakte hij.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Josephine,
    Ik ben dol op Mucha, heb zijn werk in mijn grafische school-tijd leren kennen.
    Heb jaren terug bij de slegte een héél dik boek met al zijn werk van hem gekocht en ik blijf me verbazen over de kracht van zijn illustraties.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lievertje,
    wat zijn deze plaatjes ook weer mooi om naar te kijken.
    ook de tegeltjes er onder vind ik erg mooi die kan je ook weer gebruikenom ergens in verwerken.
    Heel veel liefs van je Mamske.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kom deze platen weleens tegen en kan er helemaal van genieten. Jugendstil....het heeft klasse!!! Kan me goed indenken dat jij hier ook van kunt genieten.
    Mijn kamer zou ik er ook helemaal mee kunnen behangen. Dan de tegels...geweldig, joh. Zijn deze "platen" in je bezit? Fijne avond, groetjes, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nee hoor Trudie, deze platen heb ik [jammer genoeg] niet in mijn bezit. Heb wel een aantal mucha afbeeldingen ingelijst boven aan de muur hangen. Ze zijn zo mooi gemaakt allemaal, kan er geen genoeg van krijgen.

    Groetjes Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hey lieve josephine
    ik gleed een breede glimlach over mijn gezicht bij het lezen van jou laatste berichtje
    wilde ik eigenlijk mijn bed weer induiken kreeg ik een berichtje van joke en ik zag bij haar weer een leuke gadget bij dr muis dus hop ik weer het net op met een hoofd die knalt ik vond die gadget voor de muis niet maar wel weer een link naar nieuwe blogs en dat moest ik toch weer even heel even proberen
    maar ik ben het met je eens dit is nu beter ik laat het wel even zo (denk ik)
    dus dankje voor je lieve compliment ;)
    en ja wat deze stijl betreft ik ben er ook he-le-maal weg van ik heb er ook verschillende boeken van leuk ook deze overeenkomst
    zo nu duik ik echt mijn bed in met een saridon want mijn hoofd knalt zo nog uitelkaar ben gewoon bang om te hoesten maar helaas hou ik dat niet tegen
    weltruste meis voor dalijk
    liefs xzenna ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb vorig jaar eens een digitale bewerking gemaakt met die bovenste foto van Mucha. I.p.v. de onderste helft van de jurk had ik een zalm kleurige schelp gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hi josephine,
    prachtige werken met heerlijke romantische vormen Had vroeger ook een poster van hem in mijn kamer.
    In deze kant van europa is zijn werk nog steeds heel populair en overal als poster of kalender te koop.
    Ook dergelijke tegels komen hier veelvuldig voor. Zelfs op kachels.

    groetjes Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi zijn ze !
    Ik heb zelf ook 4 posters.
    Moeilijke maat hebben ze.
    Ze moeten nog ingelijst worden.
    Hoe ik dat ga doen, dat moet ik nog even verzinnen...

    gr, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een klein berichtje om te kijken of mijn "Recente Comments" gadget ook bij oudere posten werkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥