zondag 15 november 2009

Ly'risch "Spruitje"...













Een tijdje geleden at ik een keer spruitjes, alvorens ik de kooltjes schoon ging maken ging ik ze eens goed bekijken, ze zijn eigenlijk erg mooi. Zag voor me, terwijl ik er een paar in mijn handen had hoe ze groeien, een heel reeks van die kleine kooltjes aan een dikke middenstam. Het is zo'n grappig klein minikooltje......en terwijl ik dat zo zat te bekijken moest ik opeens glimlachen omdat er een verhaaltje in me op kwam. Natuurlijk heb ik dat meteen opgeschreven en laat het jullie nu lezen. De laatste foto laat zien dat je er ook nog iets leuks voor de komende feestdagen mee kan doen.....


Spruitje O spruitje wat ben je toch mooi,
Riekend klein knolletje, in  wintertooi,
Straks zwelg ik jou vol lust naar binnen,
Maar laat me eerst maar eens bezinnen.

Je bent wel uiterst penetrant,
en kook je met melk, dan niets aan de hand.
Vervolgens stop ik jou in een ovenschaal,
let op, het wordt nu echt banaal.

Dan strooi ik kaas in je malse schoot,
en aanschouw je als een glinsterend bloot.
Zo teder lig je daar op rij,
dat verhoogd de eetlust, althans voor mij.

De aanvang is een zacht ontroeren,
maar jakkes joh, ik moet zo boeren.
Nu is het klaar, de liefde voor jou,
akelig spruitje, ik blijf je niet trouw.


Lieve groet Josephine

16 opmerkingen:

  1. Lievertje.
    wat heb je dat leuk gedaan die aanbidding voor het lievelijke spruitje.
    Ook die foto's zijn weer enig gemaakt.
    Wat is het toch jammer dat de meeste mensen nergens meer tijd voor hebben,haast en nog eens haast.
    Ook geen tijd om bij de simpelste stil te staan,bij voorbeeld hoe een spruitje in elkaar zit en vele anderen dingen.
    Zo hebben Pappa en ik eens heel lang bij een mieren nest gezeten om te filmen en dat voelt als alleen op de wereld, heel veel liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,mooi gedichtje over spruitjes.
    Ik vind ze altijd zo mooi van kleur.
    Toevallig hebben we een zakje spruitjes in huis en heb straks met hele andere ogen bekeken.

    Gr Inka en André.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dat met spruitjes....wat ben je toch creatief. Leuk idee om er een spruitjeskrans van te maken. Ik heb wel moeten glimlachen om je gedicht. Het is precies zoals jij het omschrijft. Goed hoor!!!
    Groetjes en fijne dag, Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nu dat had ik achter een spruitje niet gezocht.
    heel creatief gedaan en ik vind het een prachtig stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind ze heerlijk maar ik krijg er geen inspiratie door net als jij!
    leuk bedacht hoor!

    tip;
    Als je de spruitjes iets minder lang kookt, dan hoef je niet te boeren achteraf!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hmmm, ik ben dol op spruiten, maar helaas de rest van het gezin niet...snik.
    weet iemand nog een lekker recept, dat zelfs de kinderen ze gaan eten??
    groetjes jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha...Josephine, wat een heerlijk ode aan het spruitje, echt geweldig en dan zo mooi in rijm. Ik moet je zeggen dat ik dol ben op spruitjes, wel in de melk gekookt en met een heerlijk kaassausje zijn ze niet te versmaden.....en nou zal iedereen mij wel met grote ogen aankijken hihih. Voor het opboeren van dat kleine kooltje kun je i.p.v van de kaassaus er ook wat witte pepertjes en een klein beetje azijn over sprenkelen, dan breken ze je niet op, althans bij mij werkt het prima.
    Je foto's vind ik weer prachtig en...wat je al niet met een spruitje kan doen, prachtig die krans.
    Josephine ik vind dit een hele leuke post.
    Fijne week en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Josephine wat schitterend. Zo'n mooi gedicht ook nog. Ik ben gek op spruitjes en heb ze gisteren nog gegeten maar heb er nooit aan gedacht om er een gedicht bij te maken. Ik ga ze met andere ogen bekijken. hihi
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou dat wordt dus geen spruiten vandaag op mijn bord maar deze keer aan mijn deur.....
    Tja wat moeten we nu eens eten.....?
    Nog tips?
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is nog eens een ode aan de spruitjes....
    Hoe kom je erop. Jij hebt vast geen moeite met de gedichten van de sint.
    Ik vind spruitjes lekker, maar de kinderen niet zo.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. GEWELDIG!!!!!!! hoe kom je erop hahahahaha het is zo grapig en zo knap bedacht en je foto's zijn prachtig, het is eigenlijk een soort ode aan de spruit, lieve groet Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja, daar moet je nou echt zo'n crea-bea als jij voor zijn, om dat te bedenken, wat een geweldige foto"s.
    Fijne avond, groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hmmm heerlijk ik ben dol op spruitjes
    wat enig dat 'kesrtspruitenboompje'
    je hebt ze op deze manier heel mooi naar voren gebracht door de prachtige foto's

    veel liefs harten-lief ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Na zo'n crea stukje over de spruit vind ik dat je hem......verdient. kijk in mijn blog. Liefs leni

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh,,Jozephine wat enig,,nu zijn de spruitjes nog lekkerderder,, ik vind ze al zo heerlijk en zooooooo gezond,,(denk ik)dat gedicht ,jeetje dat spruit er zo maar uit.hele leuke foto's trouwens,je maakt er weer wat moois van hoor.
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk dit zeg,dat kransje met spruitjes is mooi!Ik lust ze niet,ahumm ik heb ze nog nooit op,dus eigenlijk weet ik het niet haha,mooie foto`s heb je ervan gemaakt met een lief gedichtje,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥