donderdag 12 november 2009

Keuvelend met verliefde kronen...








Keuvelend met verliefde kronen,
Ruisend de een, ritselend de ander,
Zijn beuk en berk gaan samenwonen,
Als lotgenoten van elkander,

In zulk een innige eendracht, dat
Men aan de witte schors moet vragen
Wie of het berkenloof zal dragen
En wie in het najaar 't bruine blad.

Hier even breed, daar even smal,
Stromen hun stammen naar beneden,
Uitwijkend, hunkerend en tevreden,
Geven en nemen. en en al.

Tot waar de saamgevoegde wortel
De strengheid hoedt van 't mijn en dijn,
Alsof met een ontzichtbaar mortel
De grensvlakken bestreken zijn.

Maar lager, diep onder de aarde,
Daar heerst de nijd van 't voorgeslacht,
Dat waterdruppelen vergaarde,
Met harig zuigende overmacht.

Elkaar verdringend, moord beramend,
In zulk een schennis van 't verbond,
Dat elk der wezens zich zou schamen ,
Wanneer 't kon schouwen in zijn grond.

Simon Vestdijk.


Lieve groet Josephine

17 opmerkingen:

  1. Simon Vestdijk, jee, daar las ik vroeger boeken van voor mijn verslagen...toen geheel tegen mijn zin btw ;)
    Wat heb je een mooie post gemaakt zo, ik was alleen minder gecharmeerd van die spin haha...zelfs op mijn beeldscherm schrik ik daarvan en scroll snel naar beneden! :)

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Josephine, het gedicht en jouw plaatjes daarbij. Enneh, ik vind die spin helemaal niet eng hoor....
    lieve groet,Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Josephine, wat een prachtig gedicht van Simon Vestdijk en dan die mooie foto's erbij. Ik ben gelukkig ook niet bang voor spinnen hihi.
    Dat engeltje op je banner vind ik ook zo mooi. Wat een heerlijke genietplaatjes.
    Heb je nog veel kindertjes aan de deur gehad gisteravond? Hier viel de opkomst jammergenoeg wat tegen.
    Een fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig Josephine, de foto's het gedicht, ja iedereen vecht om een bestaans plekje ook de bomen.

    Een hele fijne dag groetjes van mij Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk gedicht en prachtige beelden.
    Even een moment voor mezelf.....
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorge Josephine wat een mooi gedicht en wat heb je daar mooie foto`s bij geplaatst,haha ik krijg wel de kriebels van de spin,brr het is regenachtig,koud weer hier,lekker binnen met de kachel en de kaarsjes aan met een woonblad en de 2 poezemeisjes om me heen,ik wens je een fijne dag,lieve groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jo,
    Mooie header en mooie post. Ik kijk dagelijks naar bomen, hou gewoon van ze. Sommige vragen soms om een stevige omhelzing. Het mooiste moment van het jaar vind ik weer het jonge groen aan de takken, nog even wachten dus.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk gedicht en mooie bijpassende foto's! Waar vind je ze toch iedere keer? Je moet er maar opkomen.
    Groetjes, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's Josephine en wat een mooi gedicht van Simon Vestdijk. Het past zo mooi bij je.
    Fijne dag verder. Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een pracht en een mooi gedicht !
    Lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hallo Josephine,,ik kom bij jou in sprookjes land,wat heerlijk om het te zien,ik zie mijzelf daar al tussen lopen,op zoek naar elfjes en feêen,en dan kom ik dwergjes en kobolts tegen en de lieve fee komt me dan redden.

    en het gedicht ,is heel mooi.

    je doet mij er veel plezier mee,dank je .

    GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk die foto's en het gedicht natuurlijk. Ook nog even een compliment voor je mooie banner. Je maakt er ook iedere keer iets moois van. De herfst brengt ook zulke mooie plaatjes met zich mee.
    Groetjes Renata

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb genoten van je prachtige gedicht met bijbehorende foto,s .
    de kleuren zijn prachtig.
    bedankt voor je bezoekje ondanks dat je het zo druk hebt.
    veel succes en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Josephine,
    Dat gedicht heb je prachtig geïllustreerd. Droom jij daar niet van om een bundel van de mooiste gedichten die je kent te illustreren met foto's. Zoiets van een 'beetje dichter bij jezelf'. Zelf ben ik helemaal weg van Willem Wilmink. Voor het computertijdperk typte ik zijn gedichten uit, leerde ze uit mijn hoofd en maakte er foto's bij. Zal ze nog eens opzoeken, want er is er ook nog een met gedichten, waarbij ik foto's uit tijdschriften gebruikte en met tinner, kreeg je zo'n speciaal effect, de gedichten illustreerde. Leuk, dat ik door jouw bijdrage daar ineens aan dacht. Het gedicht is overigens ook prachtig. Sublieme combinatie!
    Geniet van het weekend!
    Lieve groet, Marja
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hey josephine

    wat heb je weer een prachtig werk gemaakt van die bomen!
    en dan zo'n mooi gedichtje erbij
    helemaal leuk
    en geniet hier weer volop ;)
    en het zonnetje schijnt hier ook heerlijk door het raam naar binnen
    wat willen we nog meer
    ik wens je een heerlijk weekend toe
    veel liefs xzenna ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaaa sorry hoor ik maar denken hej het gaat over de zweedse Kronen hahaha...

    Ga nu eerst je gedicht lezen hoor.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige foto's bij een prachtig gedicht van Simon Vestdijk.
    Ik heb er van genoten, Josephine.
    Wens je een heerlijk weekend.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥