zaterdag 21 november 2009

"Optische illusies"...



Het beste is het om iedere afbeelding even GROOT te klikken. Dan zijn de effecten zoals hieronder beschreven optimaal te bekijken.
















Zie je echt wat je ziet? Kun je je eigen ogen nog vertrouwen? Nee.......is het antwoord, optische illusies zijn ons gezichtvermogen te slim af. Je ziet de afbeeldingen BEWEGEN maar.....ze staan STIL. Je ogen zien toch precies wat ze zien, zou je denken. Maar met optische illusies gebeurt er ergens iets in ons visuele systeem. Beelden gaan van je ogen via je oogzenuwen naar je hersenen. Eigenlijk kijk je met je ogen en met je hersenen begrijp je wat je ziet. "Visuele Perceptie" noemen ze dat met een mooi woord. En deze optische illusies zijn afbeeldingen die je ogen of je hersenen een beetje voor de gek houden. Je ogen kunnen in sommige gevallen de beelden niet goed weergeven naar je hersenen. En soms weten je hersenen niet hoe ze een afbeelding moeten zien en raken dan in de war.

Jij ziet, jij ziet, wat ik niet zie...
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet...
En wat zien jullie eigenlijk als je dit bekijkt???


Lieve groet Josephine

14 opmerkingen:

  1. O ik vind dat van die akelige dingen, Ik word er helemaal draaierig van. Net als wanneer ik een gestreept overhemd sta te strijken.
    Ook zo naar. Wat zoiets met je hersens doet.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Josephine,weer wat geleerd je wordt er wel raar van als je er naar kijkt.
    Vooral die van de gekleurde cirkel.

    Fijn weekend,gr Inka en André.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Josephine. Ik zie aan mijn voorgansters dat ik niet de enige ben die hier draaierig van word. Doodeng vind ik het.
    Je vroeg of ik vroeg naar bed ging, nou dat valt wel mee hoor, meestal tussen 11 en 12. Maar die groepen beginnen vroeger met posten omdat er ook mensen uit landen als Australie meedoen en sommigen lopen 9 uur voor op ons.
    Ze beginnen meestal zo rond half negen in de avond.
    NOu ga ik wel naar bed, het is bijna 12 uur. Welterusten.
    Groeten van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Josephine,
    Op de Grafische School heb ik voor het eerst met deze optische illusietekeningen kennisgemaakt en onlangs nog in onze eigen slaapkamer. Daar had Roos een vrij smal streepjesbehang uitgezocht en in het begin danste het voor mijn ogen, nu niet meer hoor.
    Ik vind het knap gemaakt, waarschijnlijk zal het na het roken van een jointje nog mooier zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Josephine,

    Wat heb je een mooie naam...deze naam gebruik ik wel eens voor een koninklijke muis in barokke kleding..

    Maar wat ik je wil vertellen is dat ik je blog helemaal mooi vindt.
    Zo helemaal anders en ongelooflijk mooi..!!

    Ik ben helemaal weg van de foto's die je bewerkt..wauw!!
    Ik ben er helemaal verrukt van.

    Alle liefs...en misschien zie ik je eens Waar nostalgie en romantiek samen komen..

    Marijke van Ooijen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Josephine, wat apart hè die optische illusie. Ik kende er al heel wat en wordt er eigenlijk ook best draaierig van hihi en dat zonder één druppel alcohol.
    Je banner is ook weer prachtig.
    Fijne zondag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Poehee ik heb iets te lang gekeken denk ik,want ik ben draaierig haha,wat is dit raar zeg,bij die ene spikkels,zag ik zwarte spikkels bewegen,grappige,leerzame post Josephine,toch raar dat we het zien bewegen,terwijl het een plaatjes is,ik ga er verder niet over nadenken,want daar ben ik niet slim genoeg voor haha,fijne avond,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er 'n boekwerkje van en.....zie gewoon elke keer iets anders. Ook ik kijk er niet te lang naar want ook ik moet echt "weg"kijken van het plaatje om niet draaierig te worden.
    Maar....leuk dat je dit op je logje hebt geplaatst.
    Fijne week gewenst.
    Trudie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hay Josephine,

    Ik heb nog eens drie Awards gekregen, geweldig!!
    En deze wil ik aan jou doorgeven, omdat je een gewelig blog hebt, en ik er helemaal weg van ben...

    Je kunt de awards van mijn blog ophalen.

    Alle liefs en goeds,
    Marijke van Ooijen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lieve Josephine,wat doe je me aan,ik zit hier een beetje dronken op mijn stoel en heb niet eens wat gedronken.En het gekke is,je wil toch kijken,want het is heel apart.kan jij er zelf tegen?

    groetjes GREET

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is leuk!!!!! alles beweegt en danst, gaaf is dit.
    Ik wilden puntjes tellen en dat gaat ook niet ik ga het mijn kinderen laten zien:-))

    lieve groet Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is heel bijzonder en mooi Josephine !
    Maar lang ernaar kijken nee , dat lukt mij niet !
    Lieve groet Rini

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha die josephine

    elke keer weer erg verassend!!
    echt gaaf vind ik ook deze post weer van je
    en whow die gekleurde dan en die groene
    tjee idd wat een beweging!!
    ook ik ga dan maar snel naar je berichtjes toe haha ;)

    en dit was het eertse wat mij opviel en zoiets had van WHOOOW wat een gave banner joh!!
    super mooi
    zo is het elke keer weer een feest hier op jou blog vind dat super leuk
    ook de zijkant van je blog zie ik elke keer weer nieuwe leuke plaatjes bij staan

    ik heb weer genoten van je blog
    dankjewel josephine

    dikke knuf en mooie dag ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik had al een reactie gegeven maar die is denk ik niet doorgekomen.ik wordt er erg dizzie van,kom door mijn evenwicht stoornis.het is wel heel apart en heb ze ook vergroot,maar nee,hier kan ik beslistniet tegen.'
    groetjes greet.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥