vrijdag 26 maart 2010

Oud boek plus kaartspelletjes...











Een aantal weken geleden schreef ik al een keer over een oud boek dat ik bij mijn moeder tijdens de boekenkast inruimen tegen kwam. Het is weer een oud 'Verkade plaatjes album' die mijn vader toen hij tweeentwintig jaar was met alle bijbehorende inplakplaatjes compleet gemaakt heeft. Volgens mijn moeder moet er ergens nog zo'n boek zijn en die zullen we binnenkort ongetwijfeld tegen komen. Plus dat ik nog een heel oud jeugdboek tegen kwam waar ik later nog eens iets van laat zien.
"Het boek heet "Hans de Torenkraai"  door H.E. Kuylman, uit 1935.
Tevens kwam ik nog twee kaartspelletjes tegen waar ik in mijn jeugd veel mee gespeeld heb. Een Sprookjes Quartet spel en een kaartspelletje voor hele kleine kinderen die steeds uit een combinatie van twee kaarten bestaat. Zo schattig die nostalgische tekeningetjes, en het komt ook helemaal weer terug in mijn beleving, zo rond 1950 en wat later heb ik veelvuldig gespeeld met deze kaarten.....


19 opmerkingen:

  1. Josephine, wat een prachtig oud boek !
    Ik zie graag vogels en deze staan zo mooi afgebeeld.
    De kaarten zijn ook bijzonder, toch fijn om nog die oude spulletjes te hebben.
    Fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hay Josephine,

    Geweldig dat dit allemaal nog bewaard is gebleven..
    Dan komen bij jou zeker wel oude beelden van vroeger terug, zoals je met de kaartjes speelde.
    Dat vind ik zo geweldig aan die spulletjes van vroeger...dat mijmeren..je bent weer even kind!
    Heerlijk is dat...
    En het plaatjesboek van je vader...helemaal tof, dat je dit boek nog hebt gevonden.

    Dag meis...fijn week-end,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi dat je dit terug gevonden hebt, wat een oude schatten zijn dit. Ik wens je een heel fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk...doet mij er aan herinneren dat er ook nog Verkade albums in de rest verhuisdozen zitten du...weer een goed item om ze wel eens onder handen te gaan nemen....leuk dat kaartspel..............nou je nam ons even terug in de tijd zo leuk !!.........

    Bedankt lieve zonnige lente groetjes van mij.......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind die spulletjes van vroeger heel mooi.
    Zoals al gezegd werd...er zijn hele mooie herinneringen aangebonden.
    Wie weet wat je nog vind??

    een prettig weekend, Lilly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Josephine,prachtige verkade boek en, het kaartspel is ook schitterend.
    Heel mooi dat dat bewaard is gebleven.

    Fijn weekend,lieve gr inka en andre xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Josephine, wat prachtig dat dit allemaal bewaard is gebleven, een prachtig boek met al die mooie tekeningen van de vogels en een mooie herinnering aan je vader. Dat bovenste kaartspel komt mij ook wel bekend voor, wat heerlijk dat dit opeens zoveel herinneringen naar boven brengt. Je heb dit alles weer zo prachtig op jouw manier weergegeven.
    Ik wens je een heel fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De nostalgische kaartjes zijn prachtig. Heerlijk om telkens weer de oude herinneringen op te halen wanneer je ze vasthoudt of alleen maar ziet... Een fijn weekend, Josephine! x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat enig,dat je dat nog allemaal hebt,dit is echt nostalgie,wat een lieve en leuke plaatjes.en ook nog zo netjes.ik wil nog meer zien hoor,ben zo benieuwd.

    fijn weekeinde Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige plaatjes!
    Fijn weekend verder. NIeneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Josephine, wat een prachtig boek, en dat je met die kaartspelletjes teruggaat naar je jeugd, kan ik me voorstellen. Ik heb dat ook altijd als ik zit te mens-erger-je-nieten met mijn jongste neefje, hij is dol op spelletjes en ik ook, heerlijk vind ik dat, en ik zie mezelf dan weer met m´n ouders en broertje aan tafel zitten. Volgende week komt hij logeren, dus dan kunnen we ons hart even ophalen!
    Fijn weekend, lieve groet,T ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh Josephine wat schitterend en wat een schatten. Dat je moeder dat allemaal bewaard heeft. Geweldig. Dat zijn ook zulke fantastische herinneringen. Daar kan je nooit genoeg van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat fantastisch...het boek ziet er prachtig uit en die kaarten!! Geweldig dat je daar zelf nog mee gespeeld hebt...ik hou zo van deze nostalgie, het maakt het leven zo bijzonder al die gevoelens die je daarbij krijgt...

    Fijne zondag nog voor jou!

    Groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja ik heb die kinderkaarten ook......
    Nooit mee gespeeld hoor, maar gewoon voor de heb. Vind de plaatjes zo lief, gewoonweg om in te lijsten.
    Trouwens die vogelplaatjes zijn ook subliem
    Maarre hier rechts dat servies, ik heb er een beetje van, maar wat een prachtverzameling heb je..........om te hebben!!!;))
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi lieve Josephine,

    Wat is dat toch met het speelgoed van langer geleden...
    ......is het zoveel leuker dan het speelgoed van nu...of komt het dat we in gedachten en herinneringen weer terug zijn in onze vrolijke kinderjaren...
    Jij laat vol trots het goed bewaarde speelgoed en de boeken zien op je blog,goed hé van je moeder dat zij het al die jaren bewaard heeft.

    Hier op zolder staat een grote kast met allerlei speelgoed,boeken,spellen,puzzels etc. ach....laat maar liggen denk ik nou.....wellicht zijn de kinderen en kleinkinderen er straks over 'n tig aantal jaren wel net zo blij mee als het weer te voorschijn komt als jij nu....

    Fijne avond!
    Liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dear Josephine,

    Love all your vintage postcards, how pretty they all are.

    Happy week
    Hugs
    Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig! Ik ben gek op die oude prenten en kaarten, al heb ik er zelf geen. Dit zijn heel mooie collecties: met zorg te bewaren!

    OT: betreffende die zelfportretten: de laatste zijn inderdaad niet zo'n 'toevallige' opnames, dat heb je goed opgemerkt, jij aandachtige lezer :-) Ik heb ze eigenhandig gemaakt. Daarna verzon ik er de 'gedachte' bij.

    Betreffende de fontein: ik begrijp je dubbele gevoel bij de foto. Je bent niet de enige die er vragen bij had. Ik zal er even over nadenken en kom er beslist nog op terug, misschien in een apart postje. Ik heb nog geen foto van de gehele fontein, die ga ik nog even nemen en mail ik je dan door.

    Groetjes!
    Oh ja, ik heb een boek over de chakra's uit de bib meegebracht...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat prachtig dat dit allemaal bewaard is gebleven.
    zo beleven we nog eens de nostalgische tijd dat spelen zo anders was.
    tegenwoordig is het pc en games.
    leuk om te hebben allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zit te balen,want blogger heeft soort van storing en opent niet alle foto`s,ik zie de 1e van de oude kaarten,echt gaaf Josephine,maar ik zie ook nog vogel plaatjes en daar ben ik op slag verliefd op,kom een andere keer even terug om de rest van de foto`s te bekijken,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥