maandag 1 maart 2010

Lente gekwetter...











De lente is al weer behoorlijk zichtbaar aan het worden, de winterakoniekjes steken al weer driftig hun kopjes boven de grond, net als de sneeuwklokjes. Tevens zie ik de laatste dagen veelvuldig de hier vijf afgebeelde vogels druk in de weer in en om rommelhoekjes in de tuin. Mijn tuin is op dit ogenblik in de staat van een klein bos waar veel te ritselen valt voor mijn gevederde vriendjes. Zomers kom ik regelmatig wel zo'n 16 soorten tegen. Misschien een beetje vreemd, maar ik heb soms het idee dat bepaalde vogeltjes [dus echt dezelfde] steeds weer terugkomen. Het 'Winterkoninkje' bijvoorbeeld is van nature een schichtig vogeltje die afstand houd, maar het is mij gelukt om op ongeveer een kleine meter dat vogeltje te benaderen. Hij zit wat brutaal te kijken en opgewonden laat hij zijn schattige geluidjes horen. Die in verhouding tot de maat van het vogeltje [HEEL klein] behoorlijk volume heeft. En als het ware daagt hij me uit door om me heen te draaien. En nu dat ik hem weer tegenkom gaat dat weer op dezelfde manier, vandaar dat ik denk dat het dezelfde vogel is. Maar ach, misschien slaat wederom mijn fantasie weer eens op hol. In ieder geval geniet ik weer enorm van hun aanwezgheid en bedrijvigheid, en is voor mij de lente in aankomst duidelijk voelbaar...


16 opmerkingen:

  1. Schitterend deze foto's. Veel liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon even; Goeie morge Josphine...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heej Josephine,

    Dat zijn nou typisch roodborstjes en dat vind ik zo leuk aan ze, ze zijn meestal met zijn twee, lekker eigenwijs en totaal niet bang.
    Mijn schoonmoeder denkt dat in ieder roodborstje een ziel van een overleden mens zit, tja ik ben daar te nuchter voor maar apart zijn ze.
    Mooi foto's weer meis, ik geniet ervan.

    Heel veel plezier in de nieuwe (blog)week,

    Liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk al die vogeltjes in je tuin. Mijn opa zat vroeger uren voor het raam naar de vogels te kijken en hield ook dagboeken over ze bij.
    Wij zien hier af en toe het roodborstje op het balkon rondscharrelen maar op de tuin is het een vogelfestijn. Meestal zijn alle nestkasten bezet en hoor en zie ik telkens het winterkoninkje parmantig met zijn 'staartje' omhoog. Volgens mij heb ik de vogelliefde van mijn opa gekregen x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lieve josephine,,wederom prachtige foto's, zo mooi met je vogeltjes.ja,,, ik weet wel zeker dat elkjaar dezelfde vogeltjs terug komen.zal ik je vertellen,in mijn vorige huis hadden we steeds een koolmeesje,en die had een witte rare plek op zijn nek,het was net een kuifje,nou en die is zeker zo'n jaar of 5, bij ons terug gekomen en ook met een merel hebben we het gehad,die had een witte vlek op zijn staart,en die hebben we ook heel wat jaartjes gezien.oh,,enne,,,,,je foto's zijn net schilderijtjes,heel mooi.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige vogelfoto's Josephine. Wat heerlijk dat je het voorjaar weer kan zien en horen hè.Vanochtend schijnt hier zelfs de zon. Genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Josephine, wat een prachtige vogelpost, ik ben ook gek van vogeltjes en geniet van al die kleine gevederde vriendjes in de tuin. Ik denk ook dat bepaalde vogeltjes steeds weer terugkeren, zo krijg ik ieder jaar een roodborstje in de tuin. Ook heb ik eens gelezen dat je het vertrouwen van een roodborstje kan winnen en ze dan helemaal niet meer schuchter zijn. De mijne is nog wel schuchter, misschien omdat de hond ook vaak even mee naar buiten gaat.
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    Een hele fijne week, het voorjaar komt eraan en het zonnetje schijnt, dat is toch genieten.

    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke post dit,ik ben dol op vogeltjes en ik denk ook wel dat de dezelfde terug komen,ik had het bij mijn oude huis met een roodborstje,ieder jaar weer en echt voor het raam,of het wilde zeggen,ik ben erweer,heb je wat te eten,ik maakte de vetbol in stukjes,want dan at het vogeltje wel,echt genieten is dat,fijn dat je zo`n tuin hebt,waar ze der eige fijn voelen,je bewerkingen zijn prachtig en dank je wel voor je lieve woorden op mijn blog,dat doet mij echt goed,fijne dag en een lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh heerlijk het mag van mij beginnen.
    Wij zitten hier in nieuwbouw en wat ik nu zo mis is dat vrolijke gezang van ze des morgens.
    Ah...maar hier kan ik genieten.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. .......Ik blijf héél stil zitten aan mijn pc-tje.......denk dat anders elk moment die prachtige vogeltjes weg vliegen.......hier voor m'n neus.......zo echt!!

    Zat vanmorgen nog te dagdromen voor het raam en zag dat er hier in de Hedera op 3 verschillende plekken de merels al weer druk bezig zijn met nestelen,en ze vliegen af en aan met hun snavel vol materiaal om het nest te bouwen.
    Het is grappig om te zien hoe ze telkens opnieuw niet rechtstreeks aanvliegen op het bouwproject maar met een omweggetje in een driehoek waar ze telkens even letterlijk en figuurlijk de kat uit de boom kijken of de kust veilig is en om op die manier hun vijanden om de tuin te leiden.
    Jaren op rij nestelde de zelfde merel(had een gehandicapte snavel) hier boven de achterdeur in de klimop,totdat 'n gedeelte van het groen plaats moest maken voor luifel.
    En jawel hoor.......er wordt zinds vandaag weer druk genesteld boven de deur. maar dit keer is het een andere bewoner.
    En over roodborstjes en de verhalen rondom die kleine brutale vogeltjes.........heb je in mijn blog ooit het verhaal gelezen van het roodborstje van Gennepermolen?

    Kwam nog een leerzame webflits tegen over roodborstjes: http://www.beesies.nl/animals/roodborst.htm

    En een liedje over het roodborstje wat ik als kind vaak zong.

    Ik blijf je volgen lieve Josephine......je hebt als volger een speciaal plekje bij mij!
    Blijf de prille ,pure schoonheid van het vroege voorjaar graag samen met jou bewonderen.

    Groetjuuuuuus.
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. alle vijf de vogels zie ik op en om mijn voederplanken.
    de staartmees is hier een doortrekker.
    ik zag vorige week een paar keer een zwerm in mijn tuin, nu niet meer.
    een roodborste volgt mij tot in de paardenstallen al ik bezig ben:))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve, kleine vogeltjes :-)
    In mijn tuin blijven de vogeltjes weg,
    vanwege mijn zwart-witte monstertjes,
    denk ik...
    Weer mooi gepresenteerd,
    met een lichte voorkeur voor het roodborstje.
    Groetjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Josephine, ik geloof zeker dat bepaalde vogels altijd in dezelfde tuin komen hoor. Ik heb het altijd over onze huismerel, dat is echt altijd dezelfde hoor, tenminste, dat geloof ik, of zien wij dat niet goed....
    fijne avond, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk he, dat vrolijke geluid van onze lieve kleine vogelvriendjes! Lente is gelukkig om de hoek....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Josephine,
    kan ook zo genieten van deze vogeltjes in de tuin, het staartmeesje was deze winter voor het eerst in onze tuin, zo'n leuk klein vogeltje. Vind je foto creaties weer prachtig, lieve groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je wel Josephine voor je lieve reactie betreffende ons ongeval. Ja....we pakken de draad weer op maar we zijn er(nog)de hele dag mee bezig. Er moet zoveel geregeld worden...
    Maar we zijn zo dankbaar dat we er saampjes zo goed van af gekomen zijn. Nogmaals bedankt. Heb je reactie zeer gewaardeerd.
    En...
    Heerlijk zo'n Lente blog!!!!
    Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achter laat, bedankt.♥